Praktijkinformatie
Onze visie
Wij helpen u graag uw mond gezond te houden.
Werkwijze
- Wij besteden in onze praktijk veel aandacht aan preventie.
“Voorkomen is beter dan genezen”.
Door tijdig informatie, uitleg en adviezen te geven over mondgezondheid en mondverzorging kunnen wij helpen problemen te voorkomen en mond en gebit gezond te houden. Vandaar dat wij onze patiënten adviseren regelmatig bij ons in de praktijk te komen voor een periodieke controle. De periodieke controle is onderdeel van ons preventieve beleid.
- We behandelen het gebit indien nodig.
Heeft u een probleem in de mond en/of aan uw gebit, dan zullen wij voorstellen om dit probleem te behandelen. Dit kan betekenen dat we adviseren om bijvoorbeeld tandsteen te laten verwijdere, een vulling te laten maken of een zenuwbehandeling te laten doen. Behandelingen die wij uitvoeren in onze praktijk vindt u hier.
In sommige situaties zullen wij een specialist adviseren. Wij kunnen hiervoor verwijzen naar bijvoorbeeld een kaakchirurg / orthodontist /implantoloog / endodontoloog / parodontoloog.
Binnen onze praktijk zal de tandarts soms verwijzen naar de preventie assistente. Zij is opgeleid om zelfstandig bepaalde preventieve tandheelkundige verrichtingen uit te voeren, altijd onder supervisie van de tandarts. Als uitgebreidere behandeling met betrekking tot tandsteen verwijderen nodig is, zullen wij verwijzen naar een externe mondhygiëniste.
Bij een behandelvoorstel wordt uiteraard altijd rekening gehouden met de wensen en het budget van de patiënt. Ook een eventuele verwijzing is altijd in samenspraak met de patiënt.
Sommige problemen in de mond of aan het gebit worden niet door de patiënt zelf opgemerkt. Ook dit is een reden waarom wij onze patiënten adviseren regelmatig bij ons in de praktijk te komen voor een periodieke controle. Door een probleem tijdig te ontdekken en behandelen kan erger worden voorkomen.
- We zorgen voor kwalitatief hoogwaardige tandheelkunde
Door het up-to-date houden van onze kennis en vaardigheden in het vak zorgen we dat we de tandheelkundige zorg kunnen bieden die mond en gebit nodig heeft om gezond te blijven. Elk lid van ons team is uitstekend geschoold en heeft zijn/haar eigen taken. U kunt dan ook rekenen op onze deskundigheid en jarenlange ervaring.
Ons team
In onze praktijk bestaat ons team momenteel uit zes personen, waaronder drie behandelaars: twee tandartsen en een preventieassistente.
Uw eerste bezoek aan onze praktijk.
Tijdens het eerste bezoek maakt u kennis met één van de tandartsen.
Persoonlijke gegevens (adres, e-mail, telefoonnummer) en uw gezondheidsgegevens worden nagevraagd en de tandarts legt vast hoe de gebitssituatie is, wat uw wensen omtrent het gebit zijn en welk zorgdoel zal worden nagestreefd.
Er wordt een individueel zorgplan opgesteld en indien nodig een behandelingsplan.
Een eventuele behandeling is altijd in samenspraak met u en moet aansluiten bij uw wensen.
De periodieke controle
Tijdens periodieke controle afspraken wordt altijd nagevraagd of alle gegevens: persoonlijke gegevens (adres, e-mail, telefoonnummer) en gezondheidsgegevens nog actueel zijn.
Vervolgens wordt de status van mond en gebit vastgelegd, worden eventuele problemen met u besproken en wordt er aan de hand van een individueel zorgplan indien nodig een behandelingsplan opgesteld.
De periodieke controle is onderdeel van ons preventieve beleid.
Bezoekafspraken
Wij werken in onze praktijk uitsluitend met behandelingen volgens afspraak.
U kunt telefonisch of aan de balie een afspraak laten inplannen.
Bij het maken van de afspraak proberen we rekening te houden met uw voorkeur voor een bepaalde dag en/of tijd. Ook houden we er rekening mee als u aangeeft een voorkeur te hebben voor een behandelaar.
Wij bevestigen de afspraak en helpen u aan de afspraak herinneren door middel van een e-mail.
Aan het te laat op een afspraak komen zijn consequenties verbonden. Dit geldt ook voor het niet tijdig verzetten/ annuleren of niet nakomen van een afspraak. Hier leest u wat deze consequenties kunnen zijn.
Telefonische bereikbaarheid
Voor het maken van afspraken en het informeren naar de uitslag van foto’s, zijn wij elke werkdag telefonisch bereikbaar tot 12 uur op telefoonnummer: 0499 – 327 376.
Na 12 uur zijn wij uiteraard altijd bereikbaar voor acute zaken. U krijgt dan een antwoordapparaat, maar wordt doorverbonden na het toetsen van een 1.
Spoedgevallen
Tijdens openingstijden zijn wij altijd bereikbaar.
Buiten openingstijden wordt u doorverwezen naar Tandartsenpost Eindhoven, die voor ons waarneemt.
Verwerking van uw gegevens
De informatie over uw gebit en de historie van alle behandelingen slaan wij op in onze computer. Als u zich bij ons inschrijft als patiënt hebben wij, in het kader van de uitvoering van de behandelovereenkomst, dus ook persoons- en gezondheidsgegevens nodig. Deze gegevens gebruiken wij onder andere voor het inplannen van een afspraak, het bijhouden van uw medisch dossier en het uitvoeren van een behandeling. U dient dan ook bij de eerste afspraak een legitimatiebewijs en verzekeringspas mee te brengen, zodat de persoonsgegevens correct in ons patiëntenbestand komen te staan. Uiteraard is dit systeem goed beveiligd en gaan wij vertrouwelijk om met de informatie die bij ons wordt aangeleverd. Wij nemen hierbij de geldende wet- en regelgeving (WGBO en AVG) in acht. Wij verstrekken persoonsgegevens in beginsel alleen aan derde partijen, indien u daar zelf toestemming voor heeft gegeven. Gegevensverstrekking zonder uw toestemming vindt plaats indien dat noodzakelijk is om de overeenkomst tussen u en ons uit te kunnen voeren of als een wettelijke verplichting ons dat voorschrijft. Wij bewaren de gegevens minstens 20 jaar.
Veiligheid en infectie preventie
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in onze praktijk. Veilig voor wat betreft de omgeving en voor wat betreft de behandeling. Uiteraard worden door ons strikte hygiënemaatregelen toegepast, maar tevens hanteren wij voor onze praktijk huisregels en infectie preventie maatregelen. Met het bezoeken van onze praktijk aanvaardt u deze regels en maatregelen.
Rolstoeltoegankelijkheid
Er is voldoende parkeergelegenheid dicht bij de praktijkingang.
De voordeur is wat zwaar, maar naast de deur bevindt zich een bel waarop u kunt drukken als u onze hulp nodig heeft.
De praktijk is (met uitzondering van het toilet!) goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
Tarieven en techniekkosten
De tandartsrekening is opgebouwd uit de verschillende verrichtingen die tijdens een behandeling hebben plaatsgevonden.
Bij elke verrichting hoort een code, waaraan een vast tarief is gekoppeld. Beiden vindt u terug op de rekening. De tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de NZa.
Als er sprake is van aparte kosten voor materialen en techniek, dan worden deze ook apart op de rekening vermeld.
Betalen
We besteden graag al onze aandacht aan het verlenen van de beste zorg. Daarom werken we samen met Infomedics. U krijgt onze rekeningen via Infomedics en u betaalt ze ook aan Infomedics. Ook voor alle vragen over het betalen van uw rekening kunt u bij Infomedics terecht. Zo hebben wij meer tijd voor u.
Vergoedingen mondzorg
Een deel van de zorg die tandartsen en mondzorgpraktijken leveren valt onder de basisverzekering.
De kosten van de tandarts worden voor kinderen tot 18 jaar volledig vergoed, met uitzondering van kronen, bruggen, implantaten en beugels.
Voor volwassenen zitten alleen het kunstgebit en het klikgebit (een ‘vast’ kunstgebit) en de meeste behandelingen door de kaakchirurg in de basisverzekering.
Je kan overwegen een aanvullende tandartsverzekering te nemen voor die tandartskosten die de basisverzekering niet dekt.
Contract zorgverzekeraar
Wij wijzen u erop dat wij er bewust voor gekozen hebben geen contract af te sluiten met enig zorgverzekeraar. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw zorgverzekeraar.
Klachtenregeling
Bent u ontevreden dan vragen wij u uw klacht zo snel mogelijk aan ons kenbaar te maken: tijdens uw bezoek, telefonisch (0499 – 327 376) of via het contactformulier. Wij zullen dan op korte termijn met u contact opnemen om een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek. Samen kunnen we dan proberen tot een oplossing te komen.
Komen we er samen echt niet uit, dan kunnen we gebruik maken van de klachtenservice van de KNMT, waar wij bij zijn aangesloten. Meer informatie hierover vindt u op www.knmt.nl/voor-patiënten. Via deze website kunt u ook uw vragen stellen aan het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP). Zij kunnen advies geven, vragen beantwoorden en adviseren.